2013. március 25., hétfő

Habcsókos rózsa: nagyon finom, nagyon kalács

  

Mostanában nagyon rákaptam a kelt tésztákra. Na nem mintha eddig nem szerettem és sütöttem volna kalácsokat, péksütiket, csak ez általában hullámokban tört rám és akkor azt érzem, hogy most sütnöm kell valami puhát, omlósat, töltöttet. Egyértelműen Limarához fordultam, aki épp nem rég tett fel egy fantasztikusan kinéző kalácsot, a Habcsókos rózsakalácsot, méghozzá csokis töltelékkel. Jobb már nem is lehetne: csokis, látványos, kihívásokkal teli mégsem bonyolult annyira. Ráadásul épp segédkeztem egy bolt átköltöztetésében, úgyhogy alkalmas is volt egy kis jól megérdemelt munkáért járó nasinak. 



A recept Habcsókos rózsaként itt olvasható, néhány fázis fotóval, én sajnos nem tudtam készíteni időhiány miatt.
Nálam az alábbiak szerint néz ki, mivel én kihagytam belőle a tonkababot:

Hozzávalók a tésztához:

500 g finomliszt
csipet só
2 ek. cukor
2,5 dl tej
2 tojás sárgája
70 g olvasztott vaj
2,5 dkg friss élesztő

Hozzávalók a töltelékhez:

2 tojásfehérje
6 ek. kristálycukor
15 dkg étcsokoládé

Én szárított élesztőt használtam, de szerintem senki ne tegye, mert nekem nem kelt meg olyan szépen és a tésztája is tömöttebb volt. Anyám többször mondta hogy inkább friss élesztőt használjak, de hát a lustaság ugye?! Ez volt otthon. Miután másodjára vallottam vele kudarcot, legközelebb tényleg lemegyek a boltba és veszek frisset. Tényleg, egyébként valaki tudja, hogy az élesztőt le lehet fagyasztani? És ugyanúgy működik felengedés után is? 
Bár a szárított élesztőt nem szükséges felfuttatni, én mégis megtettem egy kis meleg tejjel és cukorral, mivel elég régi volt és féltem hogy nem fog működni. Fel is futott, úgyhogy hozzá tettem a többi hozzávalóhoz és összedagasztottam, majd hagytam kelni letakarva 30 percig. Kicsit nehezen akart kelni, de szerintem ez az élesztőnek volt köszönhető.
Addig lereszeltem a csokoládét, és a kelesztés vége felé járva kemény habbá vertem a tojás fehérjét a cukorral, valamint egy 28-30 cm-es magas falú kerek formát kibéleltem sütőpapírral.
A megkelt tésztát lisztezett deszkán 3 darabra vágtam és egyenként 20-22 cm-es téglalapot nyújtottam belőlük. Megkentem a tojáshab 1/3 részével és a tetejét megszórtam a csokoládé szintén 1/3 részével. Ezután feltekertem a bejglihez hasonlóan, vagyis a két rövidebbik oldalát behajtottam, hosszában pedig feltekertem, úgy hogy minél kevesebb töltelék nyomódjon ki. A másik két tésztával ugyanígy jártam el. 
És ezután jön a dolog szépsége: az egyik tekercset hosszában, egy éles késsel kettévágtam, és az így kapott csíkot kicsit kifordítottam, hogy a belseje legyen kívül. Pici kézügyességet igényel, mert hajlamos szétesni, de nem lehetetlen megcsinálni. A nyitott csíkot elkezdtem feltekerni csiga vonalban, és óvatosan "bemanővereztem" a sütőforma közepére. Ezután a következő tekercset is felvágtam, és folytatólagosan köré tekertem az első csigához, végül a harmadikkal is így tettem. Pihentettem 30 percig, majd 180 fokra előmelegített sütőben 35-40 percig sütöttem. 
Íme ez a gyönyörűség lett belőle. És amikor felvágtam....hát nem csodaszép?? 



Utólag csak annyit változatnék rajta (az élesztőn kívül) hogy talán csak 10 dkg csokit használnék. Ugyanis maradt ki bőven belőle, de nem nagyon tudtam már többet rászórni, mert nehéz volt feltekerni. Mindenkinek ajánlom, aki bátran belevág egy ilyen projektbe. Ráadásul azóta megtaláltam ennek a mini változatát is, különböző töltelékekkel, mint pl karamellával!!!!! szintén Limaránál. Lehet válogatni, Húsvétra bevetni!



4 megjegyzés:

  1. Szia!
    Én rengeteget sütök, a családom imádja a kelt tésztákat. Keresgéltem és ez nagyon megtetszett, ma meg is fogom sütni.
    Én az élesztőt nem szoktam lefagyasztani, de ha becsomagolom staniol papírba, akkor sokkal tovább eláll, próbáld csak ki! Én is az interneten olvastam valamikor... :)
    Üdv.: Clara

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Clara!
      De jóóóó! Köszi a tippet, kipróbálom! Én most tesztelésre betettem a fagyasztóba egy csomaggal, ha szükség lesz rá, kíváncsi leszek felfut e! Azért tartaléknak készülök egy másik csomaggal is! :)
      Sok sikert a kalácshoz, szerintem ízleni fog! :)

      Törlés
  2. Szia!
    Nagyon szívesen! Én mindíg így szoktam. Azért kíváncsi leszek a teszted eredményére!
    A kalács nagyon finom, ma másodszorra is megsütöttem.
    Köszönöm a receptet!
    Clara

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia,

      eddig még nem volt rá alkalom, hogy kipróbáljam a fagyasztott élesztőt, de mindenképpen megírom az eredményt. :) Örülök, hogy így bevált a recept! :)

      Törlés