2012. június 10., vasárnap

Epres csokoládés torta



Már nagyon régóta vágyom olyan torta készítésére, amely nincs beborítva, nincs semmilyen figura formája, és csak úgy magunk örömére készítem. Így amikor megláttam Moha Konyha legújabb torta remekét, egyértelmű volt, hogy ezt meg kell próbálnom. Az eredeti recept itt olvasható, de lejjebb leírtam én is.

Első döbbenetem a készítés során maga a tészta volt. Nem a megszokott piskóta tészta, hanem egy kakaóban gazdag, szinte nedves, szaftos, tésztát kaptam, aminek nagyon mély barna, szabályosan fekete színe volt, miután kivettem a sütőből. Gyönyörű látvány nem? A ketté vágásnál a jól bevált szintező késemet használtam, így tökéletes lapokat kaptam.


A krém gyakorlatilag egyszerű, semmiképp sem zsírszegény, viszont annál finomabb és gazdagabb. A fél kiló eper pedig olyan intenzitással érződik benne, hogy öröm volt enni.  Fagyasztott málnával is készíthető, ennek változata itt olvasható szintén Moha jóvoltából, de szerintem bármilyen gyümölccsel fantasztikus, amelyik jól megy a csokoládéhoz.
A glazúrral a tetején volt némi gondom. Ez volt a leginkább várt mozzanat, hiszen már régóta szerettem volna kipróbálni egy olyan csokoládé mázat, ami tükörfényesen terül el a torta tetején. Na nekem nem sikerült. Mármint teljesen. Merthogy a glazúr fele eltűnt a tészta belsejében. Igaz a szélén és egy két foltokban fénylett, de nem a teljes felületen. Azóta kiokoskodtuk, hogy valószínűleg az volt a baj, hogy nem hagytam teljesen kihűlni a mázat, illetve a sütőpapír karimám (torta karika híján ezt használtam magasításhoz) nem illeszkedett szorosan a tortához, így a glazúr egy része befolyt a tészta és a papír közé.
És akkor lássuk a receptet egy 26 cm-es torta formához:

Tészta:

Előmelegítem a sütőt 180 fokra.
  • 160 g lisztet
  • 60 g kakaóport
  • 10 g szódabikarbónát
  • 5 g sütőport 
  • csipet sót összekeverek.
  • 2 tojást
  • 240 g cukorral habosra keverek,
  • 1 tk. vaníliakivonatot
  • 140 g tejfölt
  • 80 ml olajat
  • 160 ml kávét hozzá adok és jól elkeverem. Én 160 ml forró vízben 2 ek. instant kávét oldottam fel, de szerintem ez egy kicsit sok volt, elég 1,5 evőkanál is, különben kicsit keserű lesz.
 A tojásos keveréket jól összekeverem a lisztes keverékkel, majd kapcsos formába öntöm (az aljába vágtam sütőpapírt és ki is vajaztam egy kicsit az oldalát, valamint megszórtam kakaóporral is) és 30-35 percre a sütőbe teszem. Kicsit hígnak tűnhet a massza, de ez így jó. Miután megsült, ketté vágom a tésztát és az egyik lapot vissza teszem a formába. Nekem nincs állítható torta gyűrűm, ezért a kapcsos forma oldalát magasítottam körbe egy csík sütőpapírral. Erre azért van szükség, mert a betöltött torta magasabb lesz a forma pereménél és még a glazúrt is rá kell önteni. Arra azonban figyelni kell, hogy akár a torta gyűrű, akár a papír szorosan illeszkedjen a tortához, hogy a glazúr ne tudjon közé folyni. 

Krém: 
  • 20 g zselatint 4-5 ek. vízben elkeverek és hagyom ázni
  • 300 g tejfölt
  • 80-100 g porcukrot
  • 1 citrom levét
  • 400 g összepépesített epret jól összekeverünk,
  • 4 dl habbá vert tejszínt óvatosan beleforgatok
Kis lángon felolvasztom a zselatint, majd hozzá keverek a krémből 4-5 evőkanálnyit kiegyenlítés céljából (micsoda szakszavak mi?) Majd a zselatinos keveréket jól elkeverem a krémmel. A kész tölteléket ráöntöm az alsó torta lapra, majd ráteszem a felső lapot és betolom a hűtőbe.

Glazúr:
  • 80 ml víz
  • 70 ml tejszín
  • 90 g porcukor
  • 40 g kakaópor
  • 5 g zselatin
A vízből elveszek 2 evőkanálnyit és elkeverem vele a zselatint. A tejszínt a cukrot és a kakaóport addig melegítem kis lángon, amíg egynemű öntetet nem kapok. A zselatint felolvasztom és hozzá keverem a kakaós öntethez. Ezután átszűröm kis lyukú szitán, és hagyom teljesen kihűlni, miközben néha átkevergetem. Én valószínű ott rontottam el, hogy nem hagytam teljesen kihűlni, mert egy részét beitta a tészta miután ráöntöttem. Moha szerint meg kell várni, míg elkezd besűrűsödni, majdhogynem megkötni a máz és akkor lehet ráönteni. A mázat nem kell kenegetni, ha kellőképpen sűrű, de még folyós, akkor egy kis rázogatással szépen eloszlik a torta tetején. Ezután már csak egy órát kell kibírni amíg a hűtőben pihen, majd díszíthetjük a tetejét tetszés szerint gyümölccsel. Na jó nem lett olyan gyönyörűséges, mint Moha tortája, de elsőre elmegy!
A torta isteni finom volt. Mindegy mi lett a glazúrral, végül is egy helyre került, a lényeg, hogy a fogyasztása felemelő érzés volt. Olyannyira, hogy 2 szelet is lecsúszott, pedig épp diétázom. Kellett nekem sütni mi?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése